söndag 4 september 2011

Provokationer

Var går gränsen mellan att debattera, verka för att upplysa, framföra sin åsikt och bara raljera? Igår gick jag gick ute och påtade på min kolonilott och blev plötsligt rädd för att jag trampat folk på tårna när jag både på bloggen och på facebook barskt uttryckt min åsikt kring det där kedjebrevet som far runt en gång om året av/med/för kvinnor och som handlar om att man ska koda sin handväskas whereabouts, vilken färg på behån man har, hur länge man fixar sitt hår etc. En del av mig tycker att det är jätteroligt att diskutera, men en del av mig är så rädd, så rädd att någon ska känna sig stött. Samtidigt som jag blir alltmer provocerad av att så många människor utan att reflektera reproducerar de alltför snäva könsrollerna som råder i vårt samhälle, och jag tycker genuint att människor måste börja ifrågasätta mer och pröva andra vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar