söndag 21 augusti 2011

Vegetarisk kost + barn = känsligt ämne

Jag är vegetarian av främst etiska själ, men även för att jag fysiskt mår bättre av den kosten. Jag ska ha barn och det är självklart för mig att mitt barn kommer att få leva den livsstilen tills hen är stor nog att fatta ett aktivt eget beslut. Mitt barn ska själv få välja om hen vill ta del av köttindustrin. Då kött är rådande norm i samhället så väcker detta än idag, 2011, upprörda känslor hos köttätare som tycker att vi som "tvingar" våra barn att leva på vegetarisk kost, det är liksom lite plågeri och kan jämföras med religiös fanatism och barnaga. Då är det tryggt att se mina vänners kloka, fina, friska och energiska barn som är uppväxta på välgjord och varierande vegetarisk kost. De är fullt medvetna om vad all mat kommer ifrån, och väljer 3 och 6 år gamla än så länge AKTIVT bort kött.

Passar på att göra lite reklam för min vän Fridas fantastiska blogg Vegofamiljen som kom 2a i tävlingen "Sveriges gröna bloggar' och var 'En av årets 15 gröna inspiratörer' år 2010 och som handlar just om vegetarisk kost till både vuxna och barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar